Arequipa, Colca Canyon, Lima en Trujilllo - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu Arequipa, Colca Canyon, Lima en Trujilllo - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu

Arequipa, Colca Canyon, Lima en Trujilllo

Door: Daan en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Daniël

13 April 2013 | Peru, Trujillo

Op vrijdag 5 april hebben we de nachtbus van Cusco naar Arequipa genomen, een bus vol Peruanen, een tweetal Japanse toeristen en wij. Aan het einde van de rit kwam ik erachter dat uit de bovenklep van de dagrugtas, die tussen mijn benen stond, onze zonnebrillen waren verdwenen. Gelukkig had Femke, die altijd aan de raamkant zit, de tab en telefoon in haar tas, de camera had ik in m'n broekzak en geld en paspoorten in de moneybelt, dus dat scheelde. Voor het eerst in mijn leven heb ik mensen die eerder dan het eindstation de bus verlieten gefouilleerd en hun tassen doorgespit op zoek naar de gestolen zonnebrillen. Gelukkig had men wel begrip voor de situatie. Bij aankomst op het station stond de politie al klaar (we hebben enorm ophef gemaakt) en konden we samen met de Japanners aangifte doen; zij waren een dikke camera met lens, 300 dollar en 40 euro kwijt. De politie was erg behulpzaam en gaat verder onderzoek doen, omdat 's nachts 2 personen in de bus zijn geweest zonder plaatsbewijs, die voor het eindpunt ook weer uitgestapt zijn; het vermoeden bestaat dat de buschauffeur met deze personen heeft samengespannen. De Interpolis zal wel niet blij met ons zijn.... (na Femkes kwijtgeraakte telefoon, mijn beroofde camera, is dit declaratie nummer 3).

Na de aangifte hebben we de knop omgezet en heeft een taxi ons naar ons luxe hotel, het kado van de symposiumcommissie, gebracht. We werden daar hartelijk verwelkomd en hebben genoten van een heerlijk ontbijt en de relaxte binnentuin, heel fijn om zo aan te komen.

Arequipa is de tweede stad van Peru en heeft zo'n 1 miljoen inwoners. De binnenstad heeft veel koloniale gebouwen die van witte stenen zijn gemaakt, zogenaamde sillar stenen, wat vulkanische stenen zijn, die er veel voorkomen in de omgeving. Arequipa wordt dan ook de 'witte stad' genoemd. Een van de mooiste bouwwerken is het Santa Catalinaklooster, dat wij 's middags hebben bezocht. Het klooster is erg groot en bestaat uit o.a. verblijven (complete huisjes met steeds een aparte keuken; erg lux voor de nonnen), straatjes en basiliek. We hebben er de hele middag rondgedwaald en genoten van de vele kleurige gebouwen en mooie uitzichten op bergen en vulkanen met witte toppen. De dag erop hebben we ons luxe hotel verruild voor een bedje in een hostel. Al bierdrinkend op het dakterras ontmoetten we 5 Nederlanders en een Australiër met wie we nog gezellig uit eten geweest en aan de bar van ons hostel gehangen. Daar kwamen we ook toevallig de Engelse Kerry en Lizzy met wie we de Inca Jungle hadden gedaan, tegen. Erg gezellig allemaal!

Midden in de nacht, om 3.30 uur werden we opgehaald voor een toer van 2 dagen naar de Colca Canyon. We waren nog wel een beetje duf van de nodige biertjes.... Men zegt dat de Colca Canyon de diepste van de wereld is. Na een ontbijt in Chivay hebben we Cruz del Condor bezocht. De naam zegt het al: iets met condors. Daar vlogen die grote vogels vlak over je heen; erg indrukwekkend! (Sylvia: hier bijna 100% kans om ze te zien!). Daarna hebben we een erg mooie wandeling van in totaal 7 uur naar de Oase onderin de Canyon gemaakt. Hier hadden we een bijzonder relaxed onderkomen met zwembad erbij en ons eigen hutje tussen alle groen, naast de rivier.

We hadden een erg leuk groepje met 2 Amerikanen, een Canadese, een Franse, een Spanjaard en Esther en Auwi uit Nederland, ook uit Grunn, uit bijna dezelfde buurt en ook nog dansend bij Juan Carlos, de wereld is klein! Het was erg gezellig met hen.

Als je naar beneden gaat dan moet je ook weer naar boven lopen... Dat was de uitdaging voor dag 2; ongeveer 1 km stijgen binnen 2,5 uur, maar prima te doen. Daarna hoefden we niet meer te lopen en konden we genieten van een ontbijtje met koffie en ei (we krijgen bijna altijd wit brood met jam als ontbijt en ei is echt een feestje!). Op de terugweg hebben we ons opgefrist bij een thermaalbad, voordat we in de nachtbus naar Lima gingen.

Lima, de hoofdstad van Peru, telt zo'n 10 miljoen (30% van de bevolking van Peru) inwoners. Dinsdagochtend zijn we in Lima aangekomen en hadden een familiehuis in de wijk San Isidro, een wijk tussen de oude binnenstad en het modernere Miraflores en Barranco. Met de Metropolitano, een snelle buslijn die functioneert als soort metro (inchecken bij de stations met poortjes, buslijnen zonder ander verkeer tussen de auto's in; Lima heeft geen ondergrondse), zijn we naar Barranco en Miraflores gegaan. Daar vergeet je dat je in Peru bent; het doet erg denken aan Californië, door de kustlijn met dure appartementen, parken met hardlopende mensen, kinderwagens met nanny's (hier geen kinderen in doeken op de rug van moeder), heel veel golfsurfers en Amerikaanse fastfood ketens. Hier leven dus de rijkere Peruanen. De volgende dag zijn we naar de oude binnenstad met mooie pleinen en koloniale gebouwen gegaan. We hebben er genoten van een heerlijke lunch, nl. een menu bestaande uit cerviche (Peruaans topgerecht, hebben we ook in Chili gehad met stukjes rauwe vis gemarineerd in limoen met pepertjes), gefrituurde vis en een glas rode wijn. Ook hebben we een oplader voor de batterij van het fototoestel gekocht; deze bleek ook in de nachtbus gestolen te zijn (zat helemaal onderin de tas in een ritsel plastic zakje, zo gehaaid zijn hier die dieven). Kostte wat zoeken (en een beetje batterijstress, leeg betekent geen foto's meer), maar dan heb je ook wat; hij kan nl. alle types batterijen voor fotocamera's opladen!

Gisteren zijn we met een nachtbus in Trujillo zo'n 550 km van Lima aangekomen. We hebben een uitstapje met een overvolle lokale bus naar Chan Chan, een stad van de Chimu beschaving uit de pre Inca tijd (van 900-1400 leefden deze mensen er), gemaakt. De totale stad is erg groot geweest met 28 km2, wij hebben alleen het Nik An paleis bezocht, waar we weer dankbaar gebruik hebben gemaakt van onze Boliviaanse studentenkaarten (hiermee hebben we al zoveel geld bespaard, vooral bij Machu Picchu...). Wel bizar om in zo'n kleipaleis rond te lopen, voelde meer als iets Arabisch (het gebied hier is ook erg droog, woestijnachtig). Daarna zijn we naar Huanchaco gegaan, strandoutfit kon in de tas blijven, het is een surfersparadijs met erg hoge golven. Ook is het een vissersplaatsje waar nog op traditionele wijze in smalle rieten bootjes gevist wordt (wij zouden in zo'n bootje meteen omkieperen). Wel fijn ook om te genieten van Pisco Sours en biertjes op terrasjes aan zee in de zon!

Vandaag hebben we nog een relaxed dagje in Trujillo gehad. We hebben de ruïnes van de tempels (Huaco's) en de stad van de Moche's bezocht. Zij leefden van 100 tot 800 na Christus, een wreed volkje: bij hen was het gebruikelijk om veel menselijke offers te doen, waarbij de mens in stukken gehakt werd om de goden van de berg en rivier tevreden te houden..... Men is nog steeds het complex aan het uitgraven (alles ligt onder het zand) en renoveren. We reizen zometeen met een nachtbus naar de grens (voor de helft van de prijs hebben we een topplek bij de wc's onderhandeld), daarna direct door naar Quito om maandag Femkes ouders van de luchthaven op te halen. We hebben veel zin in Ecuador!

• 13 April 2013 - 18:40

Marije :

Haha ik kan mij herinneren dat ik er wel zo'n vier uur over heb gedaan om naar boven te komen (Colca Canyon). Al kan ik mij herinneren dat we pas na een hele tijd bij een hotel met zwembad kwamen, waar we nog gezwommen hebben ;)
    En ik ben ook in Huanchaco geweest (Pisco Sours drinken en salsa dansen). Anyway, wel shit dat jullie al een paar keer bestolen zijn! Hopelijk was dit de laatste keer deze reis. Lees nog steeds met veel plezier jullie verhalen. Liefs, Marije

• 15 April 2013 - 09:11

Sylvia:

LOL. 3e keer! Ach ja helpen jullie toch weer de locale economie..... Helemaal geweldig die condors. Toch kan je op foto niet zien hoe groot ze zijn. Dus ik moet er zelf naar toe haha... bijna 100% is een goede bet.

Wel nog een vraagje, ik zie op de foto's dat jullie van ongeveer - zoveel (hoe koud was het op Antartica) na plus zoveel (Femke je bent al aardig rood/bruin aan het worden) zijn gegaan. Hoeveel kleding hebben jullie meegenomen? En paste dat allemaal in de backpack?

Chan chan heb ik ff gegoogled (nog nooit van gehoord) en het ziet er geweldig uit. Bill en ik houden wel van die plekken. Dus weer ééntje op onze must see list.

Doe onze groeten aan tante Geertje en ome Bennie..

groetjes Sylvia

• 15 April 2013 - 15:48

Bertha En Herman:

Hallo Daniel en Femke,

Weer hebben wij genoten van jullie verslag met bijbehorende foto's. Niet leuk was uiteraard het stelen van jullie zonnebrillen etc.

Wij hopen dat jullie fijne weken hebben met Bennie en Geertje en wensen jullie daarbij prettige dagen.

Groetjes,

Bertha en Herman

• 16 April 2013 - 15:34

Femke:

Ruzie met de waarbenjij-site: komt me bekend voor. Dat van die diefstallen gelukkig niet, maar het begint voor jullie helaas wel al te bekend te worden. Wel ontzettend balen zeg, hoop dat het nu klaar is met dat gedoe.. Anders wordt de premie van Interpolis ook onbetaalbaar.
    De verhalen die daarna komen klinken echter weer geweldig. Wat maken jullie toch een hoop mee op deze reis. Dat ga je allemaal nooooit meer vergeten!

• 19 April 2013 - 21:22

Diane Boesveld:

Hallo allemaal,

Jullie kennen mij niet maar ik ben de buuf van Femke's ouders. Ik wil jullie samen heel veel plezier toewensen! Geniet en sta eens stil bij de beleefde momenten, Ben & Geertje ik zal straks als jullie weer komen een wijntje of roseetje klaar zetten! Groetjes Diane Boesveld ut Goor Ps af en toe kan ik ook hier ff in de zon zitten!