Cusco, Machu Picchu en omgeving - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu Cusco, Machu Picchu en omgeving - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu

Cusco, Machu Picchu en omgeving

Door: Daan en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Daniël

05 April 2013 | Peru, Cuzco

Het is inmiddels 5 april en we zijn alweer ruim een week in Cusco en omgeving. De tijd vliegt voorbij! Cusco is de hoofdstad van de Inca's en betekent "navel van de wereld" in het Quechua's (taal van de Inca's, die nu nog door 10-15 miljoen mensen in Peru en Bolivia wordt gesproken). Rond 1500 hebben de Spanjaarden de stad ingenomen. Stenen van Inca gebouwen zijn gebruikt voor de bouw van kerken en andere koloniale gebouwen, wel jammer, maar de stad is er echt prachtig van geworden! Veel is ondanks enkele aardbevingen behouden gebleven. Je kunt hier lekker ronddwalen door de vele smalle weggetjes. Cusco heeft z'n eigen bier, Cusqueňa. We zijn enorm fan van de negra variant, die vooral lekker smaakt op het Plaza de Armas in het zonnetje!

Rondom Cusco zijn veel Inca ruïnes te vinden. Wij hebben een uitstapje naar het amfitheater van Moray en de zoutterrassen van Maras gemaakt. Die Inca's hadden het slim bekeken met hun zoutwinning, slimme afwatering op de terrassen, bodemzout lost op en droogt in door de zon. Ook hun terrassen, zoals bij het amfitheater, zullen niet snel inzakken doordat er grote stenen onderop zitten, daarop grind, dan zand en gras, zodat bij regenval de boel niet instort. Met de lokale bus was het een uurtje rijden naar een kruising waar je werd afgezet, waarna we (na een flinke onderhandeling) met de taxi naar de bezienswaardigheden werden gebracht.

Gisteren zijn we teruggekomen van onze 4 daagse Inca jungle toer met als einddoel Machu Picchu. Dit is een alternatieve trekking, de klassieke Inca trail moet je echt 3-6 maanden van tevoren reserveren, helaas geen last minute gelukje voor ons. Onze groep bestond uit 5 Argentijnse vrienden (nummer 6 zat met een gebroken been thuis, maar was er met een poster, die ze 2x bijna kwijt waren, toch een beetje bij), 3 Engelse vriendinnen een gids en wij. De Engelsen waren wel een mooi stel, eentje was veel te dik, continu aan het roken en erg traag, de ander had echt een alcoholprobleem ('s ochtends vroeg in haar eentje een pak wijn aan het drinken), de derde had 1 van de Argentijnse vrienden aan de haak geslagen. Een gezellige groep dus! De toer begon met 4 uur mountainbiken, bergafwaarts. De volgende dag gingen we wandelen. 's Ochtends vroeg kwam de regen met bakken uit de hemel (tja jungle betekent ook niet voor niets REGENwoud....); de eerste 2 uur waren erg nat, maar klokslag 10 uur was het stralend weer. Tijdens de wandeling hebben we een klein stukje Inca trail gelopen. Dit pad werd door de Inca's o.a. gebruikt om berichten vanuit Cusco naar Machu Piccu en andersom te sturen, kostte in die tijd slechts 5 uur (iedere 2-3 km een verse sprinter op het pad). Aan het einde van de dag, na 8 uur lopen, werden we blij van een heerlijk warm thermaalbad (en de koude biertjes die ze er hadden).

De derde dag gingen we een voor ons nieuwe uitdaging aan, nl. ziplinen. In de vallei van de rio Urubamba waren 6 staalkabels gespannen waar je hangend vanaf kan 'glijden' met een maximumsnelheid van 80 km/uur. Heel erg tof om te doen; we zijn er zelfs op de kop vanaf gegaan. Na het ziplinen zijn we over een staalkabelbrug, ca. 30 m hoog, gelopen. Daarna zijn we langs het spoor naar Aquas Calientes gewandeld; een toeristenplaatsje van waaruit Machu Picchu per bus of te voet te bereiken is. We hadden een erg fijn hostel met een warme douche, geweldig! 's Avonds hebben we brood en avocado gekocht (heel erg lekker) voor de lunch van de volgende dag (echt Hollands, maar in Machu Picchu is alles schreeuwend duur: een broodje kaas kost daar net zoveel als een 3 gangen menu met bier in Cusco).

Om 4 uur in de nacht ging onze wekker en om half 5 zijn we in de regen gestart met onze wandeling naar Machu Picchu, waar we om 6 uur aankwamen. De eerste 2 uur hadden we een rondleiding met een gids. Machu Picchu is een Inca-stad met een geweldige ligging in bergen op een hoogte van ca. 2450 m. Het was een stad voor de eliten (voor 1 van de 12 Inca's, Inca betekent eigenlijk leider). De stad is slechts 60 jaar bewoond geweest; men heeft de stad verlaten toen de Spanjaarden kwamen, die de stad vervolgens nooit ontdekt hebben.... We dachten dat het groter zou zijn, maar er hebben ook maar 400 mensen gewoond destijds, althans dat is de schatting. De bouw is erg bijzonder, veel gebruik van aanwezige rotsen en alle grote stenen zijn met de hand gepolijst met perfecte pasvormen. Zonder cement staan de huizen nog steeds overeind! We begonnen de rondleiding met een groep van 15, maar vanwege de aanhoudende regen en kou zijn veel mensen afgehaakt en bleven we met 5 rillende mensen over. Na een kopje koffie waren we weer opgewarmd en begonnen we aan de beklimming van Machu Picchu mountain, 3088 m hoog. Inmiddels begon het ook op te klaren en hadden we een aantal mooie uitzichten (als de wolken even wegwaren, het bos heet hier ook niet voor niets cloud forest....). Binnen een uur en na veel puffende en steunende mensen te hebben ingehaald (de hoogtetraining heeft ons sterk gemaakt), waren we op de top met erg veel wolken..... Nauwelijks iets te zien! We waren erg blij dat er een moment was dat er heel even een gaatje in de wolken was en we de stad van bovenaf konden bewonderen. Weer beneden was het gelukkig eindelijk droog en liet de zon zich af en toe ook een beetje zien. Erg indrukwekkend allemaal! Vanuit Aquas Calientes hebben we een erg mooie treinrit met schitterende uitzichten naar Ollantaytambo gehad, onderweg zagen we meerdere Inca ruines en witte toppen. We hebben een toptijd in Cusco en omstreken gehad!!

We gaan straks met de nachtbus naar Arequipa en hebben daar een erg lux hotel geboekt (huwelijkscadeau van de symposiumcommissie). En over 10 dagen verwelkomen we Femkes ouders al in Quito. Mooie vooruitzichten dus allemaal!

• 05 April 2013 - 20:39

Mien:

Jongens wat is het daar gaaf!
    Fem, wat wordt je haar lang ;-)
    Liefs uit Grun

• 06 April 2013 - 12:57

Elleke:

Hey avonturiers! Prachtig verhaal en foto's vanaf de Huanya Piccu, . Jammer dat het zo koud was.... brrr...dan is het extra afzien... KLinkt goed de overnachting in Arequipa, geniet ervan! X

• 06 April 2013 - 13:31

Lucie Houttuin:

hallo jonge lui.. geweldig en prachtig wat jullie allemaal zien en mee maken,ik geniet hier elke x weer van mee.fijne tijd samen met Femke haar ouders.groetjes en liefs lucie

• 06 April 2013 - 14:53

Marieke:

TOP! X

• 08 April 2013 - 11:22

Femke :

Dat klinkt weer super goed allemaal. Wel afzien met al die nattigheid en kou. Als echte Nederlandse bikkels volgehouden tot het eind: ben trots op jullie. Die Engelsen klinken idd als superleuk gezelschap, wat is nieuwe mensen ontmoeten toch leuk. Geniet lekker van jullie super-de-luxe hotel!

• 08 April 2013 - 12:58

Sylvia:

ooohhh.. dat wordt straks afkicken. We zijn de afgelopen maanden lekker verwend door julllie verhalen. Vooral de combi met de foto's is geweldig. Femke met een grote advocado (hollanders!) en die poster van de jongen die niet mee kon. Prachtig. Bill heeft trouwens hoogtevrees, dus dat ziplijnen en lopen over een afgrond zag die echt niet zitten hahaha.. Geniet lekker van de luxe (heerlijk na al die maanden rondtrekken).

Groetjes Sylvia

• 08 April 2013 - 15:51

Bertha En Herman:

Hallo Femke en Daan,

Het zag er weer gaaf uit en zeer spannend. Wij hopen dat jullie een prachtige tijd met Femkes ouders hebben over enkele dagen en horen wel hoe dit is verlopen.

Groeten,

Bertha en Herman.

• 21 April 2013 - 17:29

Marije:

Hey, deze had ik gemist. Mooi verhaal weer en wat een broene koppn!