Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Femke en Daniël

15 December 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Gisteren, donderdag 13 december hebben Fem en ik ons examen van de Spaanse les gehad. Het is een vrijwillige toets waarbij je niveau wordt vastgesteld. Wij konden in ons geval A1 of A2 halen (of niets....). Bij elke taal zijn er verschillende gradaties die aangeven in hoeverre je een taal beheerst: A1, A2, B1, B2, C1 en C2. Met C2 heb je een universitair niveau bereikt.We zijn erg blij, hebben allebei onverwacht A2 gehaald!! Eigenlijk iets te hoog ingeschaald, maar we gaan er zo een paar biertjes en wijntjes op drinken!

Vorig weekend begon met een avond salsadansen in de discotheek Azucar. Wij waren daar met Liora, (uit onze klas), een leraar Spaans en een stel uit Israël. We begonnen om elf uur met een les en daarna was het vrij dansen. Aan het begin dachten we aardig mee te konden komen, maar toen liet Liora haar kunsten zien. Het bleek dat zij aan wedstrijddansen deed..... Naarmate de avond vorderde kwamen steeds meer professionals op de vloer en durfden we niet meer goed de dansvloer op. Fem heeft nog wel met Argentijnen gedanst. Al met al was het erg gezellig en hebben we ons goed vermaakt.

De volgende dag hebben we heerlijk uitgeslapen. Afgelopen week voelde voor ons als een werkweek. Elke ochtend om 7 uur eruit, ontbijten en daarna met de overvolle metro als er geen staking oid is naar school. In de middag zijn we naar het zwembad in El parque norte geweest; ongeveer 3 kwartier lopen van ons appartement, vlakbij het stadion van Riverplate. Na een kaartje te hebben gekocht werd ons verzocht een medische keuring te ondergaan. Ik zal vertellen wat dit inhoudt: Je moet je voet op een bankje zetten en met de vingers je tenen spreiden. Een getraind persoon in wit pak gaat dan kijken of je er tussen je tenen geen schimmeltje te vinden is. Vervolgens word je verzocht om je oksels te laten zien. Bij Femke hebben ze nog in haar haren gezocht naar beestjes dan wel vlooien; bij mij vond men dat niet nodig.........Gelukkig kregen we een stempel goedgekeurd (welke een maand geldig is) en konden we toch naar binnen. Het zwembad is enorm groot met 3 baden en allerlei ligplaatsen met parrasols eromheen. Opvallend genoeg is er geen "diepe". Er zijn ook maar 2 openbare zwembaden in de stad en Argentijnen zijn blijkbaar geen waterratten, iedereen staat maar een beetje, het water komt maximaal tot je middel.... In de avond zijn we in de wijk Palermo uit eten geweest. Ik heb daar in een gezellig Argentijns restaurant mijn eerste steak gehad. Wat een homp vlees zeg en erg lekker. Je hebt gelijk voor de hele week genoeg.

Zondags zijn we met met de metro richting Playa del Mayo gegaan om de markt van San Telmo te bezoeken. Toen we het metrostation uitstapten stuitten we op het feest ter ere van de democratie, georganiseerd door president Christiana (er werd groots uitgepakt, over een jaar zijn er weer verkiezingen....). Veel muziek, kraampjes en gezelligheid. Uiteindelijk zijn we ook naar San Telmo gegaan en daar de markt bezocht. Je kon er van alles kopen, zoals kleren, antiek en kunst. Ik heb een nieuwe portomonnee gekocht omdat de mijne kapot was en Fem leuke oorbellen. In het park in onze wijk Belgrano waren er 's avonds  allemaal mensen aan het tangodansen

Afgelopen dagen hebben we in de ochtend Spaanse les gehad. We hebben ontzettend veel lol gehad in de lessen en ook veel geleerd over de gewoontes van de Portenas (inwoners van Buenos Aires). Omdat we niet wisten wat Alfajores waren en Maria onze lerares erg verbaasd was dat we die heerlijkheden nog niet gehad hadden, kregen we dat als tarea (huiswerk) op. Alleen had iedereen de volgende dag 7 alfajores gekocht, waardoor het een fiesta de alfajores werd, hilarisch! En ze zijn heerlijk, chocoladekoeken met dulce de leche (caramel maar dan van melk). Verder kregen we als huiswerk het eten van choripan. Een choripan is een pan (brood) met gebarbequede chorizoworst en zijn te koop in de buurt van Puerto Madero waar stalletjes zogenaamde parrillas (grilkraampjes) staan. De parrillas bestaan uit een kraampje waar de barbeque in staat en een oude bus met soms nog een kar erbij. De oude bus wordt gebruikt als opslag voor o.a. frisdrank en broodjes en de kar is voor koeling van vlees en ijsklonten. We hebben ze gevonden en ik heb genoten van een choripan en Fem van een broodje omelet met kaas en natuurlijk een biertje erbij

Jullie kennen zeker Che Guevarra wel. Zijn echte naam is Ernesto Guevarra. Van oorsprong komt Guevarra uit Argentinië. Tijdens onze les vroeg men waarom in de mensen hier vaak Che tegen elkaar roepen. Che betekent hier "hey" en dat hoor je de hele dag, in de metro, op straat, mensen gebruiken het als aanspreekwoordje. Toen Guevarra in Cuba was en steeds che, che riep noemden ze hem dus Che.

Morgen vertrekken we naar Tigres; ongeveer een uurtje met de trein, aan de delta van de rivier Rio Plato. Vervolgens gaan we met de boot naar Uruguay. De bootreis schijnt erg mooi te zijn, we hebben er zin in.

• 15 December 2012 - 11:14

Grietje:

Zaterdagmorgen, schraal zonnetje buiten, kachels aan, fris gedouched na sporten, eigenlijk vanalles te doen ( het huis schoonpoetsen), even in de mail kijken en dan: even heerlijk genieten van jullie verhalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dank jullie wel, dat ik even met jullie op reis ben geweest. echt heerlijk.
    Wat genieten zeg, ik 'zie'dan toch ook wel weer even mijn leven in Griekenland voorbijflitsen, de mentaliteit van mensen, het eten en drinken, het feestvieren, genieten per moment. Fijn dat we mee moegen genieten. Vee; plezier, pas goed op jullie zelf!

veel liefs en dikke knuf,

grietje

• 15 December 2012 - 23:36

Anton, Jannet En Tante Gerda:

Hallo Daan en Femke,

We hebben met ons drieen even naar jullie avonturen gekeken. Het ziet er erg leuk uit en eigenlijk zijn we best een beetje jaloers. Hier is het echt winter en bij jullie schijnt de zon. Heerlijk toch. Tante Gerda wil jullie hierbij bedanken voor de mooie en lieve kaart die jullie gestuurd hebben. Veel plezier en we houden jullie in de gaten.

Gr en liefs uit Holten

• 16 December 2012 - 13:32

Mien, Roel & De Jongens:

Hola Fem y Daan, felicitaciones por su A2, bueno!

Mooi stukje biefstuk had je daar op je bordje Daan, omnomnom. Hier is de sneeuw weer weg, het miezert, echt Hollands kwakkelwinterweer. Zal wel geen witte kerst worden. Verder alles prima.

Saludos y un beso :-)

• 17 December 2012 - 11:51

Sylvia Rieftink:

maandagochtend weer aan het werk, weinig zin. En dan zie ik in mijn mailbox jullie update. Heerlijk. Leuk verslag en mooie foto's. En ik leer weer wat. Ik had geen idee dat che uit argentinië kwam en nog nooit gehoord van de flor generica!. Wat een prachtig ding en 23 meter hoog.

Keep it coming!

groetjes Sylvia Rieftink

• 19 December 2012 - 22:54

Inge, Jan Willem& Mees:

Mooie verhalen en foto's. Leuk om zo mee te kunnen genieten! Liefs

• 22 December 2012 - 12:18

Paul:

Heey Femke en Daniel!

Leuk verhaal gepost! Zo te horen genieten jullie op alle fronten en nog educatief ook!
    Hoe is het in Uruguay? Zo te horen was een wollen zwempak wel wenselijk geweest;)

Hoe zijn de biertjes???

Geniet volgende week in Argentinie!

Feliz navidad!

Saludos Paul

• 23 December 2012 - 11:52

Adri En Bea Wansink:

Vanuit een grauw en regenachtig Holten genieten we van jullie zonnige verhalen.
    We wensen jullie prettige Kerstdagen en een goed en gezond 2013. Geniet van jullie mooie reis.
    We gaan het verder volgen.

Groetjes
    Adri en Bea

• 24 December 2012 - 13:01

Marije:

Heerlijk, de zon spat van het scherm af!