Uruguay - Reisverslag uit Colonia del Sacramento, Uruguay van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu Uruguay - Reisverslag uit Colonia del Sacramento, Uruguay van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu

Uruguay

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Femke en Daniël

23 December 2012 | Uruguay, Colonia del Sacramento

Vorig weekend zijn we zaterdags vanuit Buenos Aires met de trein naar Tigre gegaan. Tigre ligt ongeveer 30 km ten noorden van Buenos Aires in de delta van de Rio de la Plata. Veel potenas gaan er voor een weekend naartoe om bijvoorbeeld te roeien. Het wemelt er van de roeiverenigingen. Per ongeluk stuitten we daar op de intocht van de kerstman op een verlichte arreslee. Het leek erop dat de hele stad was uitgelopen hiervoor (een slaapplek was lastig te vinden...). Als afsluiter werden we getrakteerd op een prachtig vuurwerk. Was tof, maar ondanks dat kan het niet tippen aan Sinterklaas, die heeft ten minste zwarte pieten die pepernoten strooien, beetje karig die Santa.

De volgende dag hebben we de boot door die delta naar Camelo in Uruguay genomen, ontzettend mooi boottochtje. In Carmelo hebben we een halve dag vastgezeten met ook stromende regen.... We hadden de eerste bus gemist omdat we nog geen cash Uruguaanse pesos hadden, geen enkele ATM werkte, gebeurt wel vaker hier zijn we achter. Gelukkig konden we onze cash dollars (met dank aan Freddie en Anneloes en Martin en Amarens) bij een kroeg wisselen, want de busmaatschappij accepteerde geen credit cards. Vervolgens viel de stroom uit en kon men de volgende bus (die 6 uur later ging) niet reserveren. De mensen vinden het vrij normaal dat de stroom uitvalt en maken zich er dan ook niet druk om. Uiteindelijk maakte de busreis alles goed! Het werd droog en het landschap in west Uruguay is prachtig! Veel moeras, heuvelachtig en veeeeel koeien buiten (met eet hier 67 kg vlees gemiddeld pp per jaar). Ook leuk: rennende blije varkentjes in de modder. In ons hostel in Montevideo aangekomen hebben we de Uruguaanse biertjes getest. Ze smaakten erg goed!

Maandag hebben we Montevideo bekeken. Leuke en compacte stad die je in 1 dag kunt zien, veel gebouwen uit het neoclassicisme. Ik heb ook weer mooie nieuwe slippers gekocht; m'n oude waren kapot. In Buenos Aires heeft een grote Argentijn op mijn slippers gestaan, waardoor ik de halve stad op blote voeten moest lopen (winkels waren al dicht). We waren aan het einde van de dag flink verbrand, het was namelijk koud, bewolkt met een zeewindje met zo nu en dan toch zon. We hebben een lange wandeling langs de boulevard gemaakt, deels over het strand en dan denken dat je niet hoeft te smeren... Ook zijn we menigmaal aangevallen door muggen. Volgens de mensen hier is het de laatste jaren hier niet zo extreem geweest; ze steken zelfs door de kleren heen. Dinsdags zijn we naar La Paloma gegaan; een plaatsje aan zee ten oosten van Montevideo ca. 3 uur met de bus. Hier in Uruguay is het einde lente en de zee is nog te koud en ook te ruig om te zwemmen. Onze zwemkleertjes hebben we maar weer ingepakt. De zee is uitermate geschikt om te surfen.

Vanuit La Poloma hebben we de bus genomen naar het nationale park Cabo Polonio. Vanaf de entree van het park naar het plaatsje is het een mooie wandeling van 8 km door bossen met voornamelijk naaldbomen, duinen en zandduinen. Voor ons een goede oefening voor Patagonië. Het plaatsje is een hippiedorpje wat niet de hoofdattractie is, dat zijn namelijk de lobos, kleine zeeleeuwen, die met z'n honderden liggen te relaxen op de rotsen aan de kust. We hebben er uren naar gekeken; sommigen liggen relaxed, anderen maken ruzie en weer anderen zwemmen lekker rond. Toen we op de bus bij de entree van het park zaten bij te komen van de wandeling van 8 km terug en te wachten voor de terugreis kwamen enkele Nederlanders bepakt met camera's voorbij. Het bleek de crew van 3 op reis te zijn met Chris Zeegers. Hij vertelde ons dat zij de volgende dag daar gingen filmen. Erg leuk om hem te spreken, aardige vent en ook omdat het ons favoriete programma is. Femke baalde dat ze een coupe verwaaid had (zie foto's), maar vond Chris er in het echt wel minder aantrekkelijk uitzien en ook veel ouder dan op tv......

Ons favoriete eten hier is pastasalade of pasta met aubergine, uien en tomaten met rode saus in verschillende varianten, afhankelijk van het aanbod bij de groentenboer. Omdat de prijzen hier best wel hoog zijn en er vaak een keuken bij de hostels aanwezig is maken we ons eten zelf. Maakt het uit eten gaan ook weer specialer.

We zijn op dit moment nog in Colonia del Sacramento, waar we afgelopen donderdag zijn aangekomen. We gingen vanuit la Paloma met stortregens en onweer weg en kwamen hier in de zon aan. Geweldig zo'n aankomst! Colonia is een koloniale plaats (de naam zegt 't al) waar eerst de Portugezen en daarna de Spanjaarden hebben gezeten. Erg mooi met koloniale gebouwen en parken. Vanuit de vuurtoren, die nog steeds in gebruik is, heb je een mooi uitzicht over de stad en is bij helder weer Buenos Aires goed te zien. We hebben hier de afgelopen dagen lekker rustig aan gedaan. Nou ja, we zijn ook een avondje op stap geweest: eerst met een flesje Grappa de miel (honinglikeur) naar de gratis tango show in het dorp, daarna tot 5.30 gedanst in de boliche (discotheek/ club). Alleen die DJ bakte er helemaal niets van, ik heb hem nog tips gegeven en even de koptelefoon opgehad, heeft nog veel te leren.

Vandaag gaan we met de boot naar Buenos Aires wat vanaf hier een uurtje varen is. Daarna met de bus, rit van ca. 20 uur, naar Puerto Madryn, aan de oostkunst in het midden van Argentinië. We hebben hier in Uruguay een hele mooie tijd gehad!

• 24 December 2012 - 13:50

Marieke Hiddink:

Lieve fem en daan. Klinkt goed jullie verhalen!! Lees ze met veel plezier. Ondertussen genieten wij hier van het glazen huis en bereiden ons voor op kerst. Benieuwd of jullie daar nog wat van meemaken. Maak het in ieder gevsl speciaal. Dikke x

• 24 December 2012 - 15:34

Annie Oost:

hoi fem en daan

prachtig reisverslag.

wij wensen jullie een prettie kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

groetjes herman en annie

• 24 December 2012 - 15:51

Rene Van Der Wal:

Hey genieters!

Ook ik vind het erg leuk om jullie reis te volgen, wat een schitterende ervaring en de reis is nog maar aan het begin... Ik zie de foto's van 3OpReis nog niet, maar ik mis geen aflevering dus verwacht dat jullie minimaal als figurant op de achtergrond voorbij komen ;-). De zeehonden look-a-likes zijn oog erg grappig, met name die blanke in het midden, woehaha.... Veel plezier en groetjes vanuit een grauw, nat en winderig Peize, Rene

• 24 December 2012 - 16:35

Bertha En Herman Wansink:

Hallo Daniel en Femke,

Wij hebben zeer genoten van jullie verslag en de foto's.In Nederland (goor) gaat alles goed en wij wensen jullie dan ook prettige kerstdagen toe en mailen jullie nog voor het einde van dit jaar. Het gaat jullie goed.

Groeten, Bertha en Herman.

• 24 December 2012 - 21:01

Marije:

Wat een super leuke verhalen!

• 24 December 2012 - 23:12

Maurice:

Hoi Fem en Daan.

Fantstisch om jullie zo te zien genieten daar in Zuid-Amerika.
    Wij blijven jullie zeker volgen, en wensen jullie uiteraard een fijne kerst toe.

Gr, Maurice en Moniek.

• 25 December 2012 - 12:28

Henk De Vries:

Leuke reisverhalen en volgens mij genieten jullie volop. Prettige Kerts in Urugauy.

• 26 December 2012 - 14:24

Geraldi:

Hai Daan en Femke,

Ook wij Genieten elke keer weer van jullie leuke en mooie verhalen!
    Het is nu tweede kerstdag, maar we wensen jullie vandaag nog een fijne kerst!

Veel liefs, Geraldi en Leon.

• 26 December 2012 - 20:51

Titia:

Wat een mooie foto's en verhalen! Fijn dat jullie zo genieten. Jullie zien er gezond uit.
    Veel goed voor 2013. Liefs, Vincent & Titia

• 28 December 2012 - 09:18

Sylvia Rieftink:

Dank jullie wel voor de mooie kerstkaart. Ik zie hem nu pas omdat ik intern aan het verhuizen ben geweest op mijn werk. Daar ging dus het e.e.a. fout en ik ben nu pas weer online (jaja die ambtelijke molens he, LOL).

Volgens mij zitten we (vrouwen en misschien een paar mannen) allemaal een beetje te wachten op een foto van Chris Zeegers en die verwaaide coupe, hahaha..

Hopelijke hebben jullie een superkerst achter de rug (hier was het nat, winderig en eigenlije veel te warm) en op naar het nieuwe jaar. Waar wordt dat gevierd?

groetjes Sylvia

• 28 December 2012 - 17:53

Lantink:

Lieve Fem,

Lach me slap dat je het niet leuk vond dat je coupe windhoos had toen je Chris Zegers tegenkwam. Gelukkig was hij dus in het echt niet zo knap als wij allemaal denken.
    Jullie verhalen klinken helemaal top!
    Hier ook alles goed. Kerst was relaxed en was gisteren en vandaag ook nog vrij.
    Nog 9 dagen werken en dan verlof, spannend.
    Geniet ervan en groetjes aan Daan!
    Xx

• 28 December 2012 - 21:48

Karin:

Lieve Fem en Daan,

Heerlijk om te lezen, jullie verhalen. De kerst is weer geweest, over drie dagen is het oudjaar. Ik wens jullie alvast een heel gelukkig, gezond, liefdevol en vrolijk nieuwjaar, met veel leuke avonturen.

Liefs Karin

• 07 Januari 2013 - 12:32

Jannie En Tonny Leeftink Goor:

wij hebben jullie verhalen gelezen en foto,s gezien ,het is indrukwekkend wensen jullie een gelukkig nieuwjaar en maak de 5 maanden maar vol met genieten van jullie leven want je bent er maar even . Daan wij houden je pa en ma wel in de gaten groetjes jannie en tonny