Punta Arenas naar Puerto Williams - Reisverslag uit Puerto Williams, Chili van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu Punta Arenas naar Puerto Williams - Reisverslag uit Puerto Williams, Chili van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu

Punta Arenas naar Puerto Williams

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Femke en Daniël

06 Januari 2013 | Chili, Puerto Williams

Zaterdag 29 December vorig jaar zijn we vanuit Puerto Madryn met de nachtbus naar Rio Gallegos gegaan. De maatschappij was Don Otto en werden op en top in de watten gelegd. Het eten ook voor Fem was erg goed, wijntje en zelfs whiskey erbij! Wij gaan vaker met Donnie. Vanuit Rio Gallegos was een aansluitende bus naar Punta Arenas (Chilie) waar we de 30ste aankwamen. 's Avonds hebben we gezellig gegeten bij een Chileens restaurant waar ze in het midden een open keuken hadden met daaromheen een bar. Ook hier zijn de biertjes goedgekeurd!

Op oudjaarsdag hebben we het kerkhof bezocht, was bij ons hostel om de hoek. Het was erg indrukwekkend en onwerkelijk; veel mausoleums, prachtig gesnoeide dennen en veel flatgebouwen met graven erin. 's Avonds zijn we in onze nette kleertjes het centrum ingegaan op zoek naar een leuk restaurantje. Het restaurantje dat we op het oog hadden was al vol. Helaas waren de meeste restaurants gesloten en die wel open waren, waren volgereserveerd. Na deze zoektocht moesten we met onze lege maagjes terug naar het hostel. Daar hadden we gelukkig een magnetronpakje Knorr macaronie met saus, die Fem samen met een fles bubbels in Rio Gallegos had gekocht. Van de dame van het hostel kregen we ook nog een fles Real Cider. We waren in een klap weer erg blij! De macaronie smaakte goed, de Cider was lekker en de bubbels waren prima. Om 12 uur werden we getrakteerd op een heel mooi vuurwerk en een optreden van de lokale band. Al met al een prima oudjaarsavond!

2 januari ging onze boot naar Puerto Williams op Isla Navarino (ten zuiden van het Beagle kanaal). Deze boot is half een vrachtschip, half een passagiersschip met erin een soort van bus waarin de passagiers zitten. Na 2 uur varen zagen we dolfijnen, geweldig! De bootreis duurde 28 uur en ging door de fjorden en eindigde in het Beagle kanaal en was fantastisch; mooie uitzichten op besneeuwde toppen, gletsers, zeeleeuwen en vogels. We kwamen de volgende dag om 22 uur in Puerto Williams aan en mochten de nacht op de boot doorbrengen. 's Ochtends werden we wakker met uitzicht op besneeuwde bergen met zon!

Je merkt wel dat Chili en Argentinië geen bevriende landen zijn in deze regio. Er is geen ferryservice naar Ushuaia wat een vrij grote plaats is aan Argentijnse zijde van het Beagle kanaal. Puerto Williams is daardoor erg afgelegen. Zieke Chilenen moeten bijvoorbeeld in Punta Arenas naar een dokter en ziekenhuis. Ook als er iets stuk is, moeten nieuwe onderdelen helemaal uit Punta Arenas komen, terwijl Ushuaia op 7 km afstand ligt.

We werden in ons hostel 's ochtends heel erg warm verwelkomd door Patty!; we konden zo aanschuiven bij het ontbijt en kregen koffie en thee. 's Middags zijn we de Cerro Bandera opgeklommen (met 1800 meter lopen en 600 meter hoogteverval best een pittige wandeling) en hebben genoten van schitterende uitzichten op het Beagle kanaal en de punten van "los Dientes". Respect voor de mensen die met meer dan 20 kg op hun rug 4 dagen gaan trekken. De Cerro Bandera dankt haar naam trouwens aan de grote Chileense vlag die er met trots op is gezet na het laatste gesteggel met Argentinië over waar de landsgrenzen precies lopen. De schoolfeestvlag (trouwkado van Han) heeft deze bijzondere plek ook aangedaan, zie foto.

Zaterdags hebben we een bootje naar Ushuaia genomen (natuurlijk onwijs duur, prive geregeld gebeuren, alleen toeristen gaan naar de overkant), waar we momenteel zijn.

We zijn erg blij!! We hebben een last minute bootreis naar Antarctica kunnen boeken! We gaan woensdag 9 januari weg met een expeditie die 10 dagen duurt (zie: http://www.quarkexpeditions.com/antarctic-expeditions/introduction-antarctica/overview). Wel een rib uit ons budget, maar deze aanbieding konden we niet laten schieten... Haha, het is contractueel vastgelegd dat we niet met de medepassagiees mogen praten over de prijs. Wij betalen 40% van de normale prijs. Als we ons daar niet aan houden, moeten we het volle pond alsnog betalen. We hebben er onwijs veel zin in!!

• 06 Januari 2013 - 22:20

Grietje:

Hoi jongens,

Een heel gelukkig 2013 nog voor jullie. Nou dat het bijzonder is en wordt voor jullie, is zeker! Geweldig mooie plekken zien jullie weer!
    Hiero alles goed. De feestdagen weer voorbij, waren gezellig, de vakantie ook en morgen voor ons drieen weer het aloude ritme. Niet erg hoor, geen van drieën vindt het erg om weer te beginnen. We hebben wel heel erg van onze vrije tijd genoten hoor. Over zes weken alweer een vakantie.
    8 februari gaat Dimitri voor een weekje naar zijn familie en vrienden, even bijtanken en bijpraten.
    Verder geen nieuwtjes hier, alles gaat goed.

Heel veel liefs,

Grietje

• 06 Januari 2013 - 22:33

Femke:

Hoi Fem en Daan,
    Ik heb het idee dat we maar een half bericht hebben, maar de foto's spreken voor zich: wat ziet het er weer supermooi (en koud!) uit allemaal.
    Ik begrijp ook dat jullie mijn fout niet gaan herhalen en wel naar Antarctica gaan. Ben heel blij dat jullie zo goed naar tante Femke geluisterd hebben en ik ben echt super benieuwd hoe dat gaat zijn, kijk nu al uit naar de foto's. Warme mutsjes maar weer op daar..

• 07 Januari 2013 - 09:10

Sylvia Rieftink:

He Femke en Daan,
    Antartica! Super!. Daar zou ik toch echt wel een keer naar toe willen (helaas houdt Niek niet van de kou, hij vindt deze foto's al te, hahaha). Bij hem moet het minimaal 20 graden plus zijn (watje).

Dus maak veel foto's dan kan ik er toch van meegenieten.

En erg grappig met die vlag (heb hem meteen aan mijn collega's uit Goor lagen zien).

groetjes Sylvia

• 08 Januari 2013 - 22:18

Rene Van Der Wal:

Daniel, weet je dat je ook een marathon kunt lopen op Antarctica....
    Gaat volgens mij een heel bijzondere reis worden!
    Grtz Rene

• 09 Januari 2013 - 20:02

Marieke:

Goed geregeld die reis naar antartica! Mooi dat het gelukt is. Nu al benieuwd naar de verhalen. Xx

• 12 Januari 2013 - 11:30

Paul:

Wow, gaaf verhaal zeg en wat een mooie foto's! Vooral dat Goor internationaal bekend aan het worden is. Veel plezier op Antartica.

gr Paul