Antarctica en Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu Antarctica en Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Femke en Daniël - WaarBenJij.nu

Antarctica en Ushuaia

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Daniël

18 Januari 2013 | Argentinië, Ushuaia

Wow, wat een ontzettend bijzonder gave belevenis was Antarctica!! Zonder overdrijven: alle superlatieven schieten tekort. We zijn zo blij dat we dit meegemaakt hebben!

Vorige week woensdag 9 januari gingen we met een te luxe cruiseboot op weg. Daan en ik hadden onze cabine naast de staf van het expeditieteam op het laagste dek, maar hoe lux: fijn bed, bankje, stoel, zitje, 2 kasten, televisie. En uitzicht op zee, haha (door 3 patrijspoorten). Het was net "the Loveboat", 2 keer per dag werd je bed opgemaakt, 3 supergoede maaltijden per dag (ook lunch was 3 gangen) en dan nog de hele dag open bar met ook de gin tonics en whiskeys die je gewoon kon bestellen. Ook werden er iedere dag verse koekjes gebakken. We voelden ons de koning te rijk...

We hadden veel dikke, rijke, gepensioneerde Amerikanen aan boord verwacht, maar dat viel reuze mee! Ongeveer de helft van de mensen was last minute opgestapt en net als wij lang op reis. Veel gezelligheid en bijna iedere avond een mooi feestje bij de bar.

Maar daar kwamen we niet voor natuurlijk. De eerste 2 dagen konden we genieten van grote zeevogels: verschillende soorten albatrossen en petrels (door de lezingen konden we ze ook echt herkennen). Bizar hoe ver die dieren van land af zijn en ook vliegend kunnen slapen (alleen voor het leggen van eieren komen ze aan land). We waren ook gezegend met een rustige vaart door de beruchte Drakenpassage. De golven waren maximaal 4 meter, toen had ik wel een beetje last trouwens van een onvaste maag, maar verder de hele reis geen zeeziekte gehad (als je maar hard genoeg denkt dat het tussen de oren zit, heb je geen last en ook lang op het dek staan helpt). Ook Daan had nergens last van gelukkig. Het was ook mooi dat we gewoon de kamer van de kapitein, de stuurhut, in mochten, wat een computers daar! Ze hebben een radar op het dak die ijsbergen tot een grootte van 2 meter herkent om te voorkomen dat het schip niet als de Titanic eindigt.

In totaal zijn we 8 keer met zodiacs (stevige rubber bootjes met een motor erachter) van de boot af geweest en dat was het allermooiste!! Je bent al zo blij als je de eerste ijsberg van veraf ziet, maar als je tussen een heel landschap van ijsbergen met de vreemdste vormen en allerlei kleuren blauw doorvaart, vlak langs immense gletsjers, waar dan ook weer met geweld stukken vanaf vallen, voel je je helemaal superblij! We hebben veel walvissen (humpback) van dichtbij kunnen bekijken, maar een keer zwom hij gewoon onder onze zodiac met de rugvin later vlak naast ons. Ze zijn echt nieuwsgierig die dieren op Antarctica! En totaal niet bang voor mensen; omdat ze ons niet als vijand zien, komen ze vaak nieuwsgierig op je af. En de pinguins blijven zoooo leuk. We hebben 3 andere soorten kunnen bewonderen en uren geobserveerd. De chinstrap (met 1 zwart lijntje onder de kin, zwarte snavel), gentoo (oranje snavel en voetjes) en adelie pinguins (zwart hoofdje met helblauwe oogjes). Vooral de gentoo's zijn erg grappig! Alle 3 soorten hadden kleintjes met 1 van de ouders op het nest. En ze poepen met een harde straal naar achteren, die op het nest zit, kan geen kant op en is na een tijdje helemaal vies.... Verder heeft de gentoo een nestje van steentjes, die met grote zorg bij elkaar worden gezocht en gestolen. Ze sneaken naar andere nestjes, kijken onschuldig om zich heen en pikken vervolgens de steentjes van de buurman... Maar goed, die buurman gaat ook op strooptocht. Heel geinig om een specifieke pinguin te volgen.

Verder hebben we verschillende zeeleeuwen gezien, ook de luipaard zeeleeuw. Die ziet er heel schattig uit, maar eet wel de pinguins op. De luipaard zeeleeuw, andere zeeleeuwen en pinguins eten hoofdzakelijk kril, dit is een soort garnaal. Kril wordt door ook door walvissen gegeten; met hun baleien filteren ze het uit het water. Kril eet vervolgens algen die in grote hoeveelheden tegen de onderzijde van het zeeijs groeien. Na een goede winter dus veel alg en daardoor veel kril, wat voedsel is voor de hele keten.

Toen we van Antarctica wegvoeren, werden we uitgezwaaid door een groep van minstens 10 orka's die heel dichtbij zwommen, waardoor we ze goed konden bekijken. En terug in het Beagle kanaal, ging ik even een frisse neus halen na flink dansen en toen zwom er een groep dolfijnen om de boot! We hebben echt zo veel geluk gehad! En hebben echt van ieder uur heel erg genoten.

Om te voorkomen dat we het erg koud zouden krijgen, hebben we kanariegele parka's gekregen, niet erg charmant, maar wat blijf je lekker warm erin. Ook is het niet overal superkoud. We zijn ook op Deception island geweest, wat een vulkanisch eiland is (uitbarstingen onder een gletsjer schijnen explosief te zijn). Je voeten werden gewoon warm in het water, waar ook damp vanaf kwam. Ook bijzonder om de lagen as tussen het ijs te zien. Sowieso is het landschap van het schiereiland dat wij hebben bezocht erg divers met ook veel rotsen en bergen (niet alles is ijs). Het westelijke deel van Antartica bestaat uit ijslagen van 4 tot 5 km dik, genoeg om het zeewaterniveau 57 m te laten stijgen in het geval dat alles smelt. Ook hebben we lessen in geschiedenis gekregen en restanten van de vreselijke walvisvangst en verwerkfabrieken bekeken.

Als echte bikkels hebben we nog een duik genomen in water wat 2 graden was (door het zout bevriest het water pas bij -1.9 graden), een bijzonder koude belevenis, maar wel tof! 's Middags soms relaxen in de hot tub op het dek. Verder gluh wein in de zodiac tijdens onze avondrondvaart langs de gletsjers en op je kont van een hoge berg af roetsjen. Ook de BBQ lunch op het dek op het moment dat we door een prachtige passage voeren, zullen we niet snel vergeten. Kortom: we hebben een fantastische tijd gehad!!

Nu weer met beide benen op de grond. De dagtochten in Ushuaia (Laguna Esmeralda) en Tierra del Fuego national park waren ook top. Vooral het uitzicht gisteren vanaf Cerro Guanaco op Kaap Hoorn was adembenemend! Haha, na 9 dagen alleen maar consumeren was de klim er naartoe best pittig, maar meer dan de moeite waard. We hebben alleen nog steeds een deinend gevoel, alsof je nog steeds op de boot zit.

Vandaag hebben we de bus genomen naar Puerto Natales in Chili, een mooie busrit door Vuurland, ontzettend mooi landschap, wat een kleuren, genoten van het uitzicht! De komende dagen gaan we wandelen bij Torres del Paine, in een tentje helemaal weer back to earth. Daar hebben we veel zin in!

• 19 Januari 2013 - 10:36

Femke:

Okee, nu ben ik officieel stikjaloers! Was dat al toen ik hoorde dat jullie 2 plekjes bemachtigd hadden, maar naar dit verslag kan ik er niet meer omheen.
    Wat geweldig om te lezen, ben ook erg benieuwd naar de foto's.
    Heel veel,plezier in Torres del Paine (Towers of pain?). Gaan jullie de W lopen of het hele circuit?

• 19 Januari 2013 - 10:47

Inno:

Balen dat Femke jullie dit had aangeraden! Bah wat ben ik jaloers. Maar wat een mooie verhalen en belevenissen. Volgens mij wordt, nee ís dit bijzonderste huwelijksreis ooit. Knuffel Inno

• 20 Januari 2013 - 08:50

Elleke:

Wat super tof dat jullie de trip naar antarctica hebben gemaakt! Erg leuk om te lezen wat een natuurschoon jullie hebben gezien en wat een beesten, vet cool ;-)! Het leek ons vorig jaar ook fantastisch om te gaan doen, wie weet in de toekomst, tips zijn welkom. Inmiddels zijn jullie nu in chili? Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen, geniet ervan! Ciao ciao, x

• 20 Januari 2013 - 10:48

Grietje:

Ha die Femke en Daniël,

Wat schitterend om te zien!!! Het moet ontelbaar keer mooier zijn als je er zelf bij bent! Alles is minder mooi dan wat jullie samen beleven, en wat genieten wij zo met jullie mee. Dank jullie voor al die mooie verhalen en plaatjes. We kijken uit naar de volgende..........

• 20 Januari 2013 - 13:31

Marieke:

Wat een belevenis en wat zien jullie er geweldig gelukkig uit! Fijn. Op naar de volgende belevenissen. Kijk uit naar jullie volgende verhaal. Xx

• 20 Januari 2013 - 13:48

Rianne:

Wat een fantastische ervaring moet dit zijn, geweldig!
    Geniet ervan, liefs!

• 22 Januari 2013 - 13:26

Bertha En Herman Wansink:

Hallo Daniel en Femke,

Super cool wat jullie daar hebben meegemaakt en een fantastische ervaring.

Veel liefs ma en pa.

• 29 Januari 2013 - 10:04

Femke:

Heb nu de foto's eens goed bekeken: prachtig! En wat een bikkels zijn jullie: beetje zwemmen in water van 2 graden...